✿ Rumah SalYa ✿: February 2017

Fresh from the owner...

25 February 2017

Afiq turns 2 today.



Dua tahun yang lalu, tarikh ini tepat jam 12.16pm Afiq selamat dilahirkan. Walaupun ada dugaan mengiringi tapi ahamdulillah, berjaya diatasi.

Hospital tu dah macam rumah kedua. Memang ibu abah berulang je. Kali pertama sebab jaundice. Keluar masuk sebab macam tak stabil je.

Hari ni keluar, lusa masuk semula. Duduk sehari je dah discaj. Sudahlah masa awal kelahiran Afiq kena berkampung dalam NICU selama 4 hari sebab nk habiskan antibiotik. 

Sebab jaundice tak berkurang sampai usianya sebulan, berulang-alik la ibu abah ni ke klinik pediatrik. Perjalanan bukan dekat. Tapi sebab nak adik sihat, kami redho je dik.

Bila detect, adik ada UTI dan antibiotik makan tak jalan. Maka berkampung la seminggu dalam wad. Masuk antibiotik ikut salur darah. Kalau ikutkan cuma 5 hari je doc kata. Tapi last² kena extra 2 hari lagi.

Bila balik kampung, masuk wad lagi seminggu sebab pneumonia. Senyum je la. Balik kampung semata² nak duduk dalam wad. Boleh la. Adik discaj daripada klinik pediatrik masa umur 8 bulan. Dah tak ada lagi 'lawatan²' susulan. 

Tapi sekarang adik dah besar. Alhamdulillah. Sihat dan banyak akal. 

Ibu abah doakan Afiq jadi anak yang soleh. Berbakti pada orang tua dan agama. Semoga cemerlang dunia akhirat dik.
Kami sayang kamu hingga hujung nyawa.

SANAH HELWAH Afiq sayang... ~♥~

23 February 2017

Berwajah baru.


Assalamualaikum...


Dah lama jugak tak update blog. Kali ni update dengan blog berwajah baru. Harapnya juga datanglah semangat baru seiring dengan perubahan wajah blog ni. Fuh...

Biru hijau antara my favorite color. Kalau sebelum ni guna color turquiose. Kali ni guna light olive green pulak.

Amacam? Okay tak blog hakak?! Hehe... Segar mata memandang kan? Okay... Perasan lebih.

Kalau sebelum ni guna hasil kerja Dayang Deno, kali ni guna khidmat Maisarah Sidi pulak. Sangat berpuas hati dengan hasil design kedua² adik ni.

Sesiapa yang tengah merancang nak tukar rupa paras blog, boleh try contact maisarah ni. Dayang Deno dah tak ambil order untuk design ye.


Selamat tinggal wajah lama. Selamat datang wajah baru dan semangat baru hendaknya. 
😁



17 February 2017

Kak Long sudah 9 tahun.



Dear Kak Long,

Terima kasih sebab jadi anak yang baik. Kadang² ada juga tantrumnya. Ada angin² kus²nya tapi tanpa kamu, kami takkan belajar untuk jadi ibu dan bapa.

Malahan panggilan 'abah ibu' itu mungkin tiada. Kamulah penyambung warisan kami. Kamu jugalah 'cinta pertama' kami. Kamu tetap menjadi kesayangan kami.

Ketahuilah anak... sekeras mana pun kamu, sedegil dan senakal mana pun kamu, kami tetap sayang. Malahan setiap kali kamu dimarahi... itu tandanya kami mahu kamu menjadi manusia. Menjadi yang lebih baik.

Marah itu tanda sayang. Petanda bahawa ada tindakan kamu yang tidak kami senangi. Tindakan itu tidak wajar dilakukan oleh seorang anak dan kakak.

Kami mahu kamu bersedia. Kematian itu tidak terduga. Sekurang²nya jika kami tiada, kamu selaku kakak sulung sudah sedikit tabah dan kuat jiwanya.

9 tahun membawa bahagia bersama². Semoga kamu cemerlang bukan sahaja di dunia. Jadilah anak yang solehah dan baik budi pekertinya. Semoga kamu membesar menjadi manusia dan insan berguna.

SANAH HELWAH buat permata hati sulung kami yang ke-9. Kami sekeluarga sayang kamu selama²nya.

02 February 2017

Wrapped up story untuk bulan January.


Assalamualaikum...

Bulan Januari sudah melabuhkan tirainya. Februari kini mengambil alih tugas. Setiap tahun begitulah. Sebulan sudah berlalu. Banyak kenangan tercipta sepanjang tempoh itu.

Januari adalah bulan birthdays paling ramai dalam keluarga aku dan incik husben. Dan 1 Januari jugak adalah tarikh permulaan sekolah tahun ni. Hari Ahad okay sebab Johor tak ambil cuti New Year.

Gambar² ni semua random je tau. Tak ada turutan bagai. Guna handphone ni tau² je la. Berlari² anak pulak dia... ^___^

Jadi kita wrapped up segala kenangan sepanjang bulan Januari. Sebagai tanda ingat-ingatan gitu. Hehe...



1st day of school. Semangat bersekolah pada Azfar je kurang sikit. Sebab dia nak sekolah hari Isnin. Tak nak hari Ahad. Tak puas cuti agaknya... (≧∇≦)


Alhamdulillah. Aus sangat senang bangun pagi. Kalau bangun pun tak ada mengaruk ke meragam yang bukan². Cuma lambat je bersiap masing² sebab tahun ni ibu pilih sesi pagi. 

Aus lepas sekolah akan tidur petang. Kalau tak sekolah pun memang dia tidur petang jugak. Sebab tu kena pilih pagi. Dia pun okay² je.


Ini sambutan Maulidur Rasul. Hari terakhir sebelum cuti sekolah. Semuanya 1st la untuk Aus. Macam Azfar dia dah biasa. Dia kan legend kat tadika tu. Haha...


Tahun ni darjah 2 tak ada group whatsapp untuk kelas. Darjah 3 je ada. Tahun lepas pun sama. Darjah 2 tak ada group whatsapp. Memang macam tu agaknya. Ni daripada cikgu Alya. 

Guru kelas dia sent pic untuk tunjuk ruang kosong dalam kelas yang perlu dihias. Guru kelas dia tahun ni adalah guru kelas dia yang sama tahun lepas. Jadinya aku dah tau la cikgu dia tu macam mana. Respon cikgu dia tu a bit slow.

Kadang² tak respon langsung okay. Aku pun tak ada la berharap sangat dengan cikgu si Alya ni kecuali untuk bagitau dia tak datang je la (attendance still full ye setakat hari ni), alhamdulillah. Tapi yang pasti guru kelas dia memang sengal. Haha... Sorry teacher!!!


Ni aktiviti dekat tadika yang cikgunya upload di fb. Aku rasa pilihan tadika aku ni ok dah untuk Aus. Dia orang ada sesi bersenam bagai. Ada hari sukan, ada lawatan yang mana ada sesetengah tadika lebih fokus pada akademik je.

Aus aku hantar awal² pun bukan untuk jadikan dia terlajak pandai. Aku nak dia develop macam mana berkawan dengan orang lain. Alhamdulillah... Nampaknya dia ok² je.


Ni sebelum ke tadika. Sediakan sarapan je. Tak ada bento sebab hari tu makanan tadika sediakan.


Attire pengawas tahun ni untuk Anis. Dia la request nak pakai vest bagai. Dan tahun ni tak sama hari pulak dia orang PJ. Tak macam tahun lepas. Cuma sehari je dia orang berkongsi hari PJ yang sama. Boleh la.

Cuma kelam-kabut sikit la awal² tahun ni. Sebab Alya dengan Anis sekolah agamanya start pukul 10.15 sampai 11.45 pagi. Balik rumah nak makan², melagho kejap. Pukul 1 la paling lambat nak kena ada kat sekolah.

Setakat ni ada sekali tu sampai lambat gila kat sekolah. Lagi empat minit nak ke pukul 1.15 petang. Dia orang masuk pukul 1.15. Lambat tu pun sebab ambik abah dekat klinik. 

Ingatkan masa sampai tu incik husben dah siap jumpa pharmacist bagai. Tak rupanya. Incik husben kata ada sorang patient yang memang lama gila dok kena kaunseling dengan pharmacist tu.

Sekali tu je la lambatnya. Lepas tu paling lewat pukul 1 dah sampai sekolah.╰(*´︶`*)╯


Yang ini 1st day kat school untuk Azfar walaupun ini bukan tahun pertama dia kat tadika ni. Tak ada rezeki Azfar nak dapat pra macam Anis.

Pic ni cikgu sent lepas Azfar mengaruk hari pertama sekolah. Haha... Bukan Aus ye tapi Azfar. Pening kepala mak.


Yang ini pun cikgu sent. Aus menangis. Koh3... Cikgu cakap, tengah² main tu dia menangis. Nak ibu dengan abah. Teringat tiba-tiba agaknya. Jadiknya duduk melepak dengan abang Azfar.

First day tak terus belajar. Cikgu buat sesi main² je dulu. Sebab ada yang datang sekolah menangis² bagai. Ada yang jenis tak boleh nak sentuh langsung.

Alhamdulillah, Aus okay² je. Azfar pun hari pertama tu je mengaruknya. Lepas tu okay je. Dan Aus pulak hari kedua tu, balik daripada sekolah je mesti tanya: 'Esok boleh pergi sekolah lagi tak?' Aus tanya hari² okay. Kecuali hari tak sekolah. Terbaik la Aus ni... (⌒o⌒)

Itu rentetan peristiwa sepanjang bulan Januari. Sekarang dah bulan Februari. Bulan baru. 

Dan cuti tinggal sehari dua je lagi. Tak ada rezeki jugak nak balik kampung cuti sekolah ni. Senyum je la...


Peringatan

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan mana-mana pihak kecuali jika saya meletakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal.

Terima kasih.

Sal Ya
✿ Rumah SalYa ✿ © . Designed by MaiGraphicDesign