Fresh from the owner...

25 January 2017

Beg plastik pun famous.


Assalamualaikum...

Google image


Kalau tengok berita mesti ada isu pasal beg plastik ni. Beg plastik je pun. Tak pasal² famous dia. Hari² dok cerita pasal dia je dalam tv.

Pada aku la, beg plastik ni bukan isu besar pun. Kalau negeri tu nak buat negeri bebas plastik, apa salahnya? Untuk alam sekitar juga. 

Tak ada orang yang mati kalau tak dapat beg plastik la. Untuk kesedaran sendiri jugak. Sentiasa la bawak beg yang senang lipat untuk isi barang. Ala, beg yang kita dapat kalau beli barang² kat Jom Heboh (tak pernah pergi. Tapi biasa je tengok orang bawak balik beg tu) tu la. 

Lipat kecik² letak dalam kereta ke, handbag. Tak pun dalam kocek seluar pun boleh. Dah beli barang letak dalam tu. Kalau terlupa, tolak troli kat kereta. Letak je dalam bonet. Tak boleh jugak, bayar je la 20 sen untuk sekeping plastik isi barang tu.

Aku pun pernah kena. Terlupa punya pasal. Masa cashier tanya nak beg plastik tak, selamba jawab tak nak. Lepas tu mengangkut barang² bawak masuk kereta. Kah³... Okay je.

Ada bagus jugak tak ada plastik ni. Banyak² sangat plastik ni sampai tak ter'hadam' dek bumi kita. Kesian kan? Nak buat macam mana. Kita dari kecik diajar guna beg plastik.

Nak berubah tu bukan senang. Tapi tak mustahil pun. Jaganlah besarkan sangat isu beg plastik harga 20 sen tu. Kalau kita tak beli, tak dapat ke peniaga pun duit tu. Atas kita jugaklah. Banyak lagi isu lagi besar daripada isu beg plastik 20 sen.

Selamat menjaga alam sekitar ye. Penat ada slogan Jagalah Alam Sekitar tapi tak ikut pun. Haha... Biasakanlah. Nanti², insyaAllah akan okay jugak... `(*∩_∩*)′


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

Peringatan

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan mana-mana pihak kecuali jika saya meletakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal.

Terima kasih.

Sal Ya
✿ Rumah SalYa ✿ © . Designed by MaiGraphicDesign