Fresh from the owner...

02 February 2015

Suku dinar pertama.




Simpanan sendiri. Untuk masa depan. Bukan 1 dinar tapi suku dinar. Nanti boleh beli 1g goldbar pulak. Emas oh emas. Seronok sungguh menyimpan emas. Ye la.. sebelum ni tak peduli pun pasal emas. Tahu pun setakat emas yang pakai je. Bila dah didedahkan tetang pentingnya emas baru la tahu.

Bila dah tahu baru bagitahu orang lain. Ini memang pelaburan. Tapi pelaburan jangka panjang. Pelaburan untuk masa depan sendiri ataupun keluarga. Emas kita beli, kita dapat dan kita simpan. Bukan pelaburan emas tak dapat. End up, tak tahu apa jadik. Ada jugak yang emas dapat tapi last-last tak tahu emas tu ke mana perginya sebab ada syarat tersembunyi masa beli.

Emas Powergold ni tak ada syarat. Dia galakkan kita menyimpan emas 1g sebulan. Nilai ringgit susut tapi emas tak. Bayangkan ramalan emas akan naik RM500++ segram in the future. 

Masa tu kita ke ahli keluarga kita melopong je la. Sebab kita tak ada rasa nak menyimpan walaupun sekeping emas bermula sekarang. Nilai wang kita merosot teruk. Sampai bila kita nak tunggu? Huhu...


APA YANG ANDA PERLU TAHU TENTANG EMAS ?

APA ITU KARAT ( K ) ?

KARAT adalah standard atau ukuran lama ketulenan emas.
24 K (Karat) adalah dikenali sebagai Emas Tulen.

STANDARD KETULENAN EMAS BARU

( a ) 999 Emas Tulen 99.9% kandungan emas.
Dikenali sebagai Emas Kertas / Emas Sepuluh / Chuk Kam
24K mengikut ukuran lama

( b ) 950 Emas Kelantan atau Emas 9½

( c ) 916.6 Emas Singapura
22K mengikut ukuran lama

( d ) 875

( e ) 835

( f ) 750 18K mengikut ukuran lama

( g ) 585 14K mengikut ukuran lama

( h ) 375 SUASA – 9K mengikut ukuran lama

Emas 900 ( atau Emas Sembilan ) dan Emas 800 ( atau Emas Paun ) tidak lagi wujud.

STANDARD KETULENAN PERAK

( a ) 958.4

( b ) 925

( c ) 830

( d ) 800

STANDARD KETULENAN PLATINUM

( a ) 950 bermakna 95.0% kandungannya.

CARA MENGUKUR STANDARD KETULENAN

KARAT X 100 = STANDARD KETULENAN (24Karat)

CARA MENGUKUR KARAT

STANDARD KETULENAN X 24 = KARAT
1000

Contoh Pengiraan :
Standard Ketulenan Emas 750 ppt ( parts per thousand ) adalah bersamaan 18K (karat).
750 X 24 = 18K
1000

Nama-nama lama panggilan kepada Emas :

Emas 1 Dinar = 4.25gm

Emas Se Amas = 2.551 gm

Emas Se Rial =2.70 gm

Emas Se Kupang = 0.64 gm

Emas 2 Kupang = 1.28 gm ( Kupang Terengganu )

Emas 6 Suku ( sama dengan 1½ mayam ) = 5.06 gm

Emas 5 Busak ( sama dengan ½ Mayam ) = 1.69 gm


posted from Bloggeroid
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 comments:

  1. pernah jugak dulu berimpian nak beli emas 2,3 bulan sekali..untung beli ms ni sebab harganya berubah setiap masa..tak macam beli enpon mahal2 lama2 jadi tukun je..hehe

    ReplyDelete
  2. bila makin belajar makin byk yg kita tahu kan..
    menarik ni..

    ReplyDelete
  3. Kak Sal, jual emas ni ke? Cemana nak beli ye?

    ReplyDelete

Peringatan

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan mana-mana pihak kecuali jika saya meletakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal.

Terima kasih.

Sal Ya
✿ Rumah SalYa ✿ © . Designed by MaiGraphicDesign