Fresh from the owner...

27 August 2014

Duit palsu.



Pagi ni hujan. Sejuk sangat. Alhamdulillah... Hujan je kat sini. Kalau tak pagi, petang. Tidur malam pun sejuk je. Tapi bukan nak cerita pasal hujan pun. Pagi ni awal sikit beli kuih. Kes malas nak masak. Haha... Bukan la malas tapi tak ada bahan. Beli pun kat rumah jiran.

Biasa aku bawak duit kecik je. Kalau tak syiling, duit seringgit. Tapi hari ni bawak duit RM20. Suasana kan gelap sikit sebab hujan, jadinya jiran aku ni dok telek bawah cahaya lampu duit tu. Ye la. Duit RM20 ni kan lebih kurang RM10 je. Kena la tengok extra careful sikit.

Tapi si jiran ni cakap, semalam dia kena tipu. Dia dapat RM50 duit palsu. Aku tanya mana tahu. Dia cakap masa kat kedai la cashier cakap duit tu palsu. Malu dia katanya. Tapi aku cakap nak malu apanya. Kita bukan tahu duit tu palsu ke tidak. D kita pun susah nak agak duit tu datang daripada mana.

Biasa yang kena tipu peniaga kecil-kecilan la. Kesian kan sebab yang berniaga kecik-kecik ni bukan ada mesin untuk scan pun. Sabar je la. Kena extra careful la sebab kita pun tak tahu bila kita akan terkena kan?

posted from Bloggeroid

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 comments:

  1. adeh....byk jugak tu kan....risau jugak sbb kita xtahu mana tulin n palsu

    ReplyDelete
  2. kesiannya klo terkena camni.. rm50 jumlah y besar gak tu...

    ReplyDelete

Peringatan

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan mana-mana pihak kecuali jika saya meletakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal.

Terima kasih.

Sal Ya
✿ Rumah SalYa ✿ © . Designed by MaiGraphicDesign