Fresh from the owner...

15 May 2014

Alkisah katak 'mengendung'?


Pernah dengar katak 'mengendung'? Aku hari-hari dengar kisah si katak mengendung ni. Hari- hari jugak la gelak tak hingat.

Alkisahnya bila aku buat bandung selasih. Biji selasih tu kan macam telur katak. Jadinya untuk anak-anak ni aku cakap la aku letak telur katak kat dalam. Mula-mula tak nak minum sebab takut telur menetas kat dalam perut. Tapi lama-lama ok je.

Bila aku buat bandung selasih ni, Azfar mesti cakap: 'Ibu letak katak mengendung ke?' Dan aku akan tanya dia: 'Katak apa?' Azfar akan tunjuk la biji selasih tu sambil jawab: 'Katak mengendung'. Time-time tu jugak la gelak. Kelakar bunyi katak mengendung.

Aku betulkan la katak 'mengandung'. Tapi katak tak mengandung. Katak bertelur. Kadang-kadang bila dia cakap katak mengendung tu dan aku mintak dia ulang sebut, dia akan cakap: 'Ibu gelak la. Kelakar katak mengendung.' Pandai buat ibu ketawa. Haha... ^o^

Tapi sekarang dia dah tahu dah. Kalau cakap dekat abah dia mesti dia kata katak bertelur. Haha... Kalau tak sampai sudah la katak mengendung.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

6 comments:

  1. He3x..kelakarkan..sama dgn abg farouk..kalau tgk biji selasih dia kata telur katak....

    ReplyDelete
  2. tb2 konfius.. katak bertelur ek..
    haha

    ReplyDelete
  3. mengendung...hehehe kalakar.

    ReplyDelete
  4. hahahah seyes kelakar. sy pon tegelak. n sbnrnye sy tak teringat yg katak kan bertelur. aduyaiii..

    salam singgah dr http://afasz.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. hehehe tapi KA pun suka sirap selasih ni !

    ReplyDelete
  6. Nasib baik belum sekolah. Kalau tidak pengsan cikgu dengar 'mak yang ajar katak mengendung' :)

    ReplyDelete

Peringatan

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan mana-mana pihak kecuali jika saya meletakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal.

Terima kasih.

Sal Ya
✿ Rumah SalYa ✿ © . Designed by MaiGraphicDesign