Fresh from the owner...

12 March 2014

Mesej sengal seorang abang.







aku dengan abang aku sama-sama duduk di perantauan. eleh... perantauanlah sangat. aku kat Johor dan dia di Selangor. dia abang betul-betul atas aku. abang aku pun dua orang je. sulung dengan yang inilah. zaman sekolah dulu kalau dia tak masakkan lauk, alamatnya pergi sekolah tak makan nasi la. haha... sengal kan? nak pergi sekolah pun abang yang masak ke? opkos la. dah la aku dengan dia sama-sama sekolah petang. kalau basikal aku rosak dan balik or pergi sekolah kena naik dengan dia, macam tak ikhlas je nak bawak aku.

dalam pada kita #prayforMH370, jangan pulak kita lupakan jasa ahli bomba yang bertungkus lumus padamkan hutan yang terbakar akibat cuaca panas sekarang ni. aku rasa bomba Malaysia ni paling tak dihargai la. gaji pun ciput je aku rasa berbanding dengan penjawat awam yang lain sedangkan kerja dia orang pun bukan kerja remeh-temeh. especially kalau kebakaran secara besar-besaran. silap-silap anggota dia orang ada yang terkorban. tapi tak ada yang pandang sangat pun.

kenapa aku cakap macam tu? sebabnya abang aku ni ahli bomba. see... dah dua minngu dia kerja direct 24/7. ada kita tahu? ada orang lain kisah? kesian kan? kalau lambat padamkan kebakaran pun bomba jugak kena. alahai... apa pun bro, aku salute kau la. gaji kau mungkin kecik tapi hati dengan semangat ahli bomba yang lain memang besar la. terbaik la!!!


posted from Bloggeroid
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

7 comments:

  1. kadangkala sianjuga tengok bomba, keje bahaya gaji kecik... tapi redha, rezeki Allah yg tentukan

    salute kat abg juga

    ReplyDelete
  2. Heheh comel je falsya baca msg2 kak sal ngan abg kak sal..;)

    Kan kak sal..ikutkan bomba pun keje dieorg bahaya jugak..selain dr kebakaran, kalau ade ulau dh umah panggil bomba..kucing panjat pokok tinggi pastu xtau nak turun panggil bomba..

    ReplyDelete
  3. betul la. Ye tak ye kan. Bomba ni padahalnya kerja yang bahye. Tak ramai org mampu buat. Biasa la kak sal, kalau kerja2 keras mcm ni selalu org taknak bagi gaji tinggi. Apa la kedekut.

    ReplyDelete
  4. betul kan Sal...
    saya ada kawan sekolah yang jadi ahli bomba...selalu je ada kejadian yang perlu diselesaikan..

    ReplyDelete
  5. betul kan Sal...
    saya ada kawan sekolah yang jadi ahli bomba...selalu je ada kejadian yang perlu diselesaikan..

    ReplyDelete
  6. Nampak hubungan ngan abg tuh rapat

    ReplyDelete
  7. berat kerja bomba ni. nak cuti pun susah..

    ReplyDelete

Peringatan

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan mana-mana pihak kecuali jika saya meletakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal.

Terima kasih.

Sal Ya
✿ Rumah SalYa ✿ © . Designed by MaiGraphicDesign