Search This Blog

Loading...

Fresh from the owner...

Monday, July 23, 2012

Cara betul menjawab salam.

97% muslim yang aku jumpa bila disebut: "Wei, Mat kirim salam..."

Akan dijawab: "Iyee ke? WA'ALAIKUMUSSALAM....."

Okay... nampak macam tak ada masalah kan? Tertanya-tanyakan apa masalahnya? Ya. Memang ada masalah. Jeng jeng jeng........... =.="

Sebenarnya, jelas di dalam hadis Nabi saw, Nabi mengajarkan apabila salam itu disampaikan melalui posmen (orang tengah) maka jawapan yang diberi kepada kiriman salam tu bukannya 'waalaikumussalam' tapi.....

"Wa'alaika wa'alaihissalam."

Sebab apa? Mat suruh Abu kirim salam kat Ma'il. Ma'il jawab: "Wa'alaikumussalam."

Sedangkan:-

Wa'alaikumussalam = Selamat sejahtera ke atas KAMU. 

Jadi salam Mat kepada Ma'il tak terjawab kan? Sebab Ma'il doakan salam tu kepada ABU SEDANGKAN ABU TU ORANG TENGAH.

Manakala:-

Wa'alaika wa'alaihissalam = Dan juga kepada KAMU dan juga kepada DIA selamat sejahtera.

Maka salamnya terjawab.... ^_^ Indahnya Islam...

Note: Hukum memberi salam itu sunat, tapi menjawab itu wajib. Jadi kalau salah jawab, bermakna MASIH BELUM JAWAB. 


sumber daripada FB


20 comments:

IntaNBerliaN said...

ooo macam tu ke.. thanks kak gtau :-)

Mummy GreenyHouse said...

Pernah dengar, tapi lupa.. :p
Ok, perlu beringat! :) tq dear..

Jwpn utk pengirim salam lelaki n perempuan pun lain x?

:: Mrs.Eady :: said...

alhamdulillah ~

PinkUmmi said...

baru tau....

Rai said...

macam mana ni..pasal salam pun ramai yg belum khatam..nak mengirim salah pun ada adabnya kan..bukan sekadar kem salam kat dia..

Afasz said...

oo ni lebih kepada arab ni. hehe

tp sy ada terbaca.. kalau nak sampai kan salam, kene la ckp cenggini: abu kirim assalamualaikum buat kamu.

sy pon tak ingat sy bc kat ne

TiranaAduka said...

Assalamualaikum wbth.....jalan jalan ptg...

jemarisuri said...

moga kita muhasabah diri...perbetul apa yg tak betulkan...utk diri js le...^^

Ummi Iman said...

Untung lah org tengahkan?
Kena praktik lah lps ni. Biasa kdg sebut mcm ni..
Kirim salam balik kt dia. Kalau org tu jwb yg salah tu bertambah untung org tgh hihi

Mama Gee said...

baiklah. ingat ni..

ct rahani said...

nice info.. tq kak... :)

Zefa NorAsmara said...

Betul3x.. tp jgn kan yg tak tahu, yg tahu pun kadang2 lupa sbb wa'aalaikumsalam tu dah jadi sebutan kebiasaan. Entry yg bagus sbgai peringatan bagi yg lupa.. :D

izz iizza said...

oh camtu ker..baru tahu..thanks 4 sharing..:)

zein said...

alhamdulillah ..ada juga
nak bantu lebih full lagi dari jenis siapa yang kirim salam dan siapa yang jawab.
Insya Allah manfaat
http://maktabahzein.blogspot.com/search/label/Menjawab%20Kirim%20Salam

mohd kamarul ariffin said...

Share untuk perkongsian ilmu..assalamualaikum..

Islam1995 said...

1. Jika yang mengirim Salam seorang lelaki dan pembawa Salam tersebut juga seorang lelaki, jawapan salamnya ialah:
“Wa’alaika wa’alaihissalam”

2. Jika yang mengirim Salam seorang perempuan dan pembawa Salam tersebut juga seorang perempuan, jawapan salamnya ialah:
“Wa’alaiki wa’alaihassalam”

3. Jika yang mengirim Salam seorang lelaki dan pembawa Salam tersebut adalah seorang perempuan, jawapan salamnya ialah:
“Wa’alaiki wa’alaihissalam”

4. Jika yang mengirim Salam seorang perempuan dan pembawa Salam tersebut adalah seorang lelaki, jawapan salamnya ialah:
“Wa’alaika wa’alaihassalam”

Ringkasnya, perhatikan kepada huruf yang dicondongkan dan dihitamkan. Hanya suku kata tersebut sahaja yang berubah mengikut siapa yang mengirim dan menyampaikan Salam tersebut.

Nota:
Ka – awak lelaki.
Ki – awak perempuan.
Hi – dia lelaki.
Ha – Dia perempuan.

Anonymous said...

Klau ramai yg Kirim salam betul ke tukar ke hom buka.n hi atau ha

mohd kamarul ariffin said...

Assalamualaikum..mohon edit n share..tq..

Dear KHY said...

mohon kongsi ye akak :)

mohd kamarul ariffin said...

Mohon save..assalamualaikum..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...