Fresh from the owner...

08 July 2011

Malaikat Jibril AS, kerbau, kelawar dan cacing! Renungan Hari Jumaat.


Suatu hari Allah SWT memerintahkan malaikat Jibril AS untuk pergi menemui salah satu makhluk-Nya aitu kerbau dan menanyakan pada si kerbau apakah dia senang telah diciptakan Allah SWT sebagai seekor kerbau. Malaikat Jibril AS segera pergi menemui si Kerbau.

Di siang yang panas itu si kerbau sedang berendam di sungai. Malaikat Jibril AS mendatanginya kemudian mulai bertanya kepada si kerbau, "Hai, kerbau apakah kamu senang telah dijadikan oleh Allah SWT sebagai seekor kerbau?"

Si kerbau menjawab, "Masya Allah, alhamdulillah. Aku bersyukur kepada Allah SWT yang telah menjadikan aku sebagai seekor kerbau daripada aku dijadikan-Nya sebagai seekor kelawar yang ia mandi dengan kencingnya sendiri." Mendengar jawapan itu Malaikat Jibril AS segera pergi menemui seekor kelawar.


Malaikat Jibril AS mendatanginya seekor kelawar yang siang itu sedang tidur bergantungan di dalam sebuah gua. Kemudian mulai bertanya kepada si kelawar, "Hai, kelawar apakah kamu senang telah dijadikan oleh Allah SWT sebagai seekor kelawar?" 

"Masya Allah, alhamdulillah. Aku bersyukur kepada Allah SWT yang telah menjadikan aku sebagai seekor kelawar dari pada aku dijadikan-Nya seekor cacing. Tubuhnya kecil, tinggal di dalam tanah, berjalannya saja menggunakan perutnya," jawab si kelawar. Mendengar jawapan itu pun Malaikat Jibril AS segera pergi menemui seekor cacing yang sedang merayap di atas tanah.


Malaikat Jibril AS bertanya kepada si cacing, "Wahai cacing kecil... apakah kamu senang telah dijadikan Allah SWT sebagai seekor cacing?" Si cacing menjawab, " Masya Allah, alhamdulillah. Aku bersyukur kepada Allah SWT yang telah menjadikan aku sebagai seekor cacing, daripada dijadikaan-Nya aku sebagai seorang manusia. Apabila mereka tidak memiliki iman yang sempurna dan tidak beramal soleh, ketika mereka mati mereka akan disiksa selama-lamanya."


my foot: insafi diri sendiri!!!

pics godek2 di Google Image
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 comments:

  1. Sama-samalah kita menginsafi diri. Menarik kisah di atas...terimakasih kerana sudi berkongsi...

    ReplyDelete
  2. astagfirullahalazim..selalu je lupa utk bersyukur...manusia sebaik2 kejadiann.....

    ReplyDelete
  3. thanks sebab sharing kat sini.... :) keinsafan kejap rasanya... :(...

    ReplyDelete
  4. tq share cerita tu.. insaf rasanya sbb selalu xbersyukur dgn apa yg ada

    ReplyDelete

Peringatan

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan mana-mana pihak kecuali jika saya meletakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal.

Terima kasih.

Sal Ya
✿ Rumah SalYa ✿ © . Designed by MaiGraphicDesign