Fresh from the owner...

07 July 2011

Apa yang kita perlu tahu tentang KURMA!!!



Sabda Rasulullah s.a.w "Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya. "

Kebaikan Kurma Ketika Mengandung dan Bersalin Adalah amat baik sekali jika puan mengamalkan memakan buah kurma semasa mengandung kerana ini akan memudahkan bersalin nanti. Semasa bayi dilahirkan, buah kurma juga dicalitkan sedikit di lelangit bayi.

Ingat tak kisah dimana Maryam hanya memakan buah kurma semasa melahirkan nabi Isa a.s. Buah kurma tidak mengandungi gula yang merbahayakan malah ia merupakan makanan Rasullullah s.a.w. Puan janganlah risau kerana takut diserang kencing manis.Apa yang harus puan buat, makanan manis2 yang lain puan jauhkanlah. Buah kurma tidak merbahayakan kesihatan kerana ianya mengandungi banyak khasiat.

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Rumah yang tidak ada kurma di dalamnya, akan menyebabkan penghuninya kurang sihat".

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Berilah makanan kurma pada wanita yang hamil sebelum dia melahirkan, sebab yang demikian itu akan menyebabkan anaknya menjadi seorang yang tabah dan bertakwa (bersih hatinya)".

Abu Abdillah a.s. bersabda: "Buah kurma adalah salah satu buah yang berasal dari syurga dan dapat mensirnakan pengaruh sihir".

Abu Abdillah a.s. bersabda: "Orang yang memakan 7 buah kurma yang baik sebelum sarapan, maka pada hari itu dia tidak akan tertimpa racun, sihir dan tidak diganggu setan".

Imam Ja'far Ash-Shadiq a.s. bersabda: "Barangsiapa memakan 7 buah kurma yang baik, maka cacing-cacing yang ada di perutnya akan mati".


my foot: anak-anak suka makan kurma!!!

pic godek2 di Google Image
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

8 comments:

  1. good info! nak ajar sofia makan kurma lepas ni insya Allah :)

    ReplyDelete
  2. Ian makan skt2 ..Iris tak suka
    anak2 Ayu suka makan raisin...

    ReplyDelete
  3. thanks for sharing..i pun suka kurma dan raisin..

    pssst..i dah tag u utk join GA.. :)

    http://darlingnathaniel.blogspot.com/2011/07/ga1st-giveaway-by-cempaka-kuning.html

    ReplyDelete
  4. lagi info tentang kurma di SIHAT SELALU - Khasiat Kurma

    ReplyDelete
  5. @ ~ raihazi ~ :

    bagus untuk kesihatan anak-anak kalau makan kurma ni...

    ReplyDelete
  6. @ mummy_ayu:

    anak-anak saya suka jugak dengan raisin. ingatkan tak berapa nak makan kurma tapi bila bagi je, lepas sebiji nak lagi...

    ReplyDelete
  7. @ mommyYen

    okay...
    nanti saya check!!!

    ReplyDelete
  8. @ armouris:

    info to be shared kan...
    thanks...

    ReplyDelete

Peringatan

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan mana-mana pihak kecuali jika saya meletakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal.

Terima kasih.

Sal Ya
✿ Rumah SalYa ✿ © . Designed by MaiGraphicDesign