Fresh from the owner...

30 July 2010

Adakah kita juga mampu menjadi anak-anak yang soleh dan solehah?


Apa yang paling utama dalam memberikan khidmat terakhir kepada ibu ayah ialah MEMANDIKAN JENAZAHNYA, MENGKAPANKAN TUBUH MULIANYA, MENYEMBAHYANGKAN JENAZAHNYA DAN MENGKEBUMIKAN JENAZAHNYA. Lakukan dengan tangan-tangan kita sebagai anak-anak. Lakukan sahabat, lakukannya jika ditakdirkan ibu ayah kita meninggal dunia.


Saya menangis apabila ada sahabat saya menceritakan bagaimana ibu kepada Tuan Guru Dr Harun Din meninggal dunia. Bacalah sahabat pengalaman Dr Harun Din dan keluarganya.

jiran kepada  ibu Dr Harun Din (DrHD) menziarahi ibunya pada waktu petang selepas asar. beliau memberi salam tetapi tak disahut salamnya. beberapa kali salam diberikan tapi tak ada jawapan. maka jirannya itu mencari ruang mencari ibu DrHD, akhirnya terlihat ibunya sedang sujud dalam solat. lalu jiran ini balik ke rumah dahulu.

beberapa minit kemudian, dia datang semula untuk berjumpa ibu DRHD. dilihatnya masih sujud. firasat jirannya, ini ada yang tak kena. lalu masuk ke rumah untuk melihat dari dekat ibu DrHD. Rupa-rupanya, ibu DrHD telah kembali ke rahmatullah dalam masa ibunya sujud menghadap Allah. Ya Allah mulianya kematian ibu DrHD.

Perkara yang paling comel yang dilakukan keluarga DrHD ialah, menyempurnakan dengan tangan-tangan anak-anak jenazah ibunya. Mandikan ibu, kapan ibu, sembahyangkan ibu dan kebumikan tanpa diusik orang lain ke atas tubuh ibunya. Ada jiran-jiran yang ingin melakukannya tetapi ditolak oleh Dr Harun Din, Hasan Din dan Ishak Din dengan hujah, "BERILAH SAYA SEKELUARGA PELUANG MEMBUAT KHIDMAT YG TERAKHIR UTK IBU."

Ketika hujah itu diberikan, seluruh masyarakat yang hadir melngalirkan air mata kerana tawaduk dan alimnya anak-anak ibu itu. Paling menyayat hati masyarakat adalah apabila ketiga-tiga adik-beradik ini iaitu Harun Din, Hasan Din dan Ishak Din turun sendiri ke lubang lahad mengebumikan jenazah ibunya.

Ada beberapa orang yangg hadir, memohon dan berkata,"Wahai Tuan Guru, biarlah kami buat semuanya ini menurunkan jenazah ibu Tuan Guru." Permintaan ini ditolak oleh DrHD dengan hujah yang sama "Berilah kami adik beradik peluang mengebumikan jenazah ibu ini kali terakhir." Seluruh yang hadir dikuburan ketika itu, mencurahkan airmata tawaduk di atas akhlak anak-anak ibu yang diasuh hingga se"alim" sedemikian. Peristiwa ini disempurnakan hingga selesai.

HEBAT IBU ini membina akhlak dan keilmuan anak-anaknya. maka tidak hairanlah kita semua bahawa DrHD, Hasan Din dan Ishak Din memang disegani oleh kawan dan lawan di bumi Malaysia ini kerana "AKHLAK"nya yang mulia dan ALIMnya mereka.

Terus terang sahabat, ketika saya mendengar cerita ini, air mata saya berlinang apabila tergambar ketika saya dan 11 orang adik-beradik menguruskan jenazah ibu bersama Feb 2009 yang lalu. Ya Allah, rahmatilah ibu kami semua. Rahmatilah mereka dan Ampunkanlah kami.

Wallahu A'lam. Baca hayati, selami dan insafi...... Amalkan, doa ibu bapa amat mustajab... Bahagia dunia akhirat... Kalau baca seumpama menjirus air di daun keladi, lebih baik baca
tajuk aje...

my foot: kiriman emel seorang rakan. dah lama nak publish entri ni tpai selalu je terlupa. aku edit sikit-sikit hasil emel tu untuk mencantikkan bahasa. ewah.. macam pakar bahasa la pulak aku ni. ngeee...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 comments:

  1. baca n3 ni dan yg bawah sekali.

    komen di bawah.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. memang didikan yang sempurna tu kak.. sobbb sobbbb

    ReplyDelete
  4. Sungguh menginsafkan.. huhuhuhu.. alangkah bahagianya, kalo saya pon dapat merasai seperti ibu kpd Dr.HD rasa...

    ReplyDelete

Peringatan

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan mana-mana pihak kecuali jika saya meletakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal.

Terima kasih.

Sal Ya
✿ Rumah SalYa ✿ © . Designed by MaiGraphicDesign